گزارش کارورزی 2 طراحی فعالیت برای ارزشیابی از آموخته
گزارش کارورزی 2 طراحی فعالیت برای ارزشیابی از آموخته
فرمت فایل : word
تعداد صفحات فایل : 7 صفحه
مختصری از شرح
تبیین ارزشیابی آموخته ها:
آزمون عملکردی ارزشیابی خاصی است که از طریق آن دانش آموز با اجرای فعالیتی، اثری را تولید می کند و یا به طور عملی نشان می دهند که به چه میزان مهارتی را کسب نموده اند.
*علت توجه به آزمون عملکردی چیست ؟
درفلسفه ی آموزش سازنده و پویا، مهم ترین مسئله مشارکت دادن دانش آموز در شکل دادن و تعیین هدف فعالیت هایی است که در فرایند یادگیری او به کار گرفته می شود.
آزمون های عملکردی چه ویژگیهایی دارند؟
1- تاکید بر به کار بستن دانش درمحیط های واقعی یا شبه واقعی .
2- تاکید برسنجش مستقیم یادگیری.
3- استفاده ازوسایل واقعی .
4- تشویق به تفکر باز.
مزایای آزمون عملکردی :
1_ فرصتی را برای کاربرد مهارت تحقیق فراهم می کند .
2- فرصتی را برای طرح پرسش باز پاسخ فراهم می کند.
3- امکان رشد تفکر نقاد و نقد پذیری را افزایش می دهد .
4- فرصت های ارائه ی کارهای خلاق را برای دانش آموز فراهم می کند .
5- بین آن چه درکلاس فرا می گیرد و آن چه در دنیای واقعی به کارش می آید ارتباط برقرار می کند .
معایب آزمون عملکردی :
1- زمان بر است .
2- کار قضاوت و بارم بندی مشکل است .
3- عملکرد دانش آموزان درفعالیت های معینی ارزشیابی می شود.
انواع آزمون عملکردی:
ازنظر زمان:
1- کوتاه مدت 2- بلند مدت
ازلحاظ ساختار:
1- کتبی 2 - شناسایی 3- نمونه کار 4- شبیه سازی
آزمون عملکردی کتبی:
تاکید این آزمون بر به کاربستن دانش و مهارت درموقعیت های عملی یا شبیه سازی شده می باشد.
مثال : ارائه یک گزارش – رسم یک نقشه – داستان کوتاه – رسم نمودارستونی براساس اطلاعات داده شده .
آزمون عملکردی شناسایی:
بر سنجش توانایی دانش آموز درتشخیص ویژگیها ، محاسن و معایب و موارد استفاده ی امور تاکید دارد .
مثال : شناسایی رودها وکوهها روی نقشه یا پیدا کردن روش درست حل یک مسئله .
آزمون عملکردی نمونه کار:
از فراگیرخواسته می شود تا اعمالی را انجام دهد که که معرف عملکرد واقعی مطلب مورد سنجش است .