طرح درس و روش تدریس ریاضی پنجم، فصل6: حجم

0 10k

تمام فعالیت‌های این درس، قسمت ناظر به مفهوم بقای حجم است که مطالعات روان شناسی سن 11 سال را برای مواجهه و فهم آن مناسب دانسته‌اند. هدف این است که دانش آموز بداند چیدمان متفاوت تعداد مشخصی مکعب، حجم متفاوتی را برای شکل حاصل، نخواهد داشت و حجم کلی یک شکل با تغییر شکل ظاهری آن عوض نمی‌شود.

در این فعالیت ها سعی شده است از مثال‌هایی که با زندگی روزمره دانش آموزان عجین است استفاده شود. این فعالیت به جامدات صلب توپر اشاره دارد و لذا اجسام کشسانی و گازها موردنظر این فعالیت نیست.

در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در قالب ورد تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.

اهداف درس:

✅ دانش آموز درک کند که حجم یک شکل با تغییر شکل ظاهری آن تغییر نمی‌کند. 
✅ دانش آموز بتواند حجم شکل را با داشتن واحدهای مختلف محاسبه کند. 
✅ دانش آموز واحد اندازه گیری حجم جامدات (سانتی متر مکعب) را بداند. 
✅ دانش آموز فرمول حجم مکعب مستطیل را بداند و آن را در حل مسائل به کارگیرد. 
 دانش آموز حجم یک مکعب مستطیل را با داشتن اندازۀ ابعاد آن در حالت گسترده نیز محاسبه کند. 
 دانش آموز حجم شکل‌های ترکیبی را محاسبه کند. 
 دانش آموز بتواند حجم شکل‌های مختلف را تخمین بزند.


7,000 تومان