دانلود تحقیق درمورد محاسبه بازده خصوصي سرمايه انساني در ايران
با دانلود تحقیق در مورد محاسبه بازده خصوصي سرمايه انساني در ايران در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق محاسبه بازده خصوصي سرمايه انساني در ايران را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق محاسبه بازده خصوصي سرمايه انساني در ايران ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد محاسبه بازده خصوصي سرمايه انساني در ايران
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:27 صفحه
قسمتی از فایل:
چكيده:
يكي از موارد مهم قابل بحث در جامعه امروزي ارتباط تحصيلات با درآمد است كه اقتصاددانان از آن بـه عـنوان بُعد خـرد سرمايه انساني ياد ميكنند ( بُعد كلان آن نقش تحصيلات در رشد اقتصادي است) . براين اساس از ابزار متداول و مرسوم براي تخمين چنين رابطهاي يعني توابع درآمدي استفاده شد. اين توابع كه اولين بار توسط مينسر مورد توجه قرار گرفت اثر تحصيلات و تجربه كاري را بر درآمد شاغلين نشان مي دهد. اين مقاله نيز كه حاصل يك كار پژوهشي تحت همين نام[1] مي باشد به برآورد تأثير چند متغير كه همگي نشاندهنده سرمايه انساني هستند بر روي درآمد پرداخته است. علاوه بر نتايج جزيي (شامل جنس، مكان زندگي، محل اشتغال و …) كه در مقاله آورده شدهاند، نتيجه كلي اين بود كه تأثير تحصيلات و تجربه بر درآمد افرادِ با تحصيلات و تجربه بالا نسبت به افراد با تحصيلات و تجربه كمتر، بصورت فزاينده مي باشد. يعني رابطه عكس بين تحصيلات و تجربه ( كه به نوعي تعيين كننده سرمايه انساني هستند) با درآمد وجود ندارد.
لغات كليدي: سرمايه انساني، توابع درآمدي، نرخ بازده آموزش، توابع درآمدي سرمايه انساني.
Key Words: Human Capital, Earning Functions, Education Rate of Return, Human Capital Earning Functions (HCEF)
مقدمــه:
سؤالاتي كه امروزه براي افراد جامعه بويژه جوانان درسن كار وبخصوص جوياي كار مطرح است اينست كه آيا دنبال آموزش بيشترباشند و يا سعي كنند جذب بازاركار شوند. ويا اينكه تلاش كنند جذب بخش خصوصي شوند و يا دولتي و ……. .
درحقيقت آنها بدنبال كسب درآمد بيشتردرطول دوره كاري خود ميباشند وبنابراين بايد بررسي شود كه چه عواملي براين درآمدها مؤثراست و يا اينكه ساختار درآمدهاي كاري (دستمزدها) چگونه است؟
براي تحليل عوامل مؤثر بردرآمدهاي كاري از ابزار مرسوم ومتداول و درعين حال مهم «توابع درآمدي» (Earning Function) استفاده ميشود. دراين توابع عوامل مهم مؤثر بردرآمدها موردبحث و تجزيه وتحليل قرارخواهند گرفت وازآن جمله است آموزش و تجربه كه درادبيات امروزي رشد اقتصادي و توابع درآمدي ازآنها بهعنوان سرمايه انساني ياد ميشود.
ازآنجا كه يكي ازعوامل بسيارتأثيرگذار درتحليلهاي سرمايهگذاري آموزشي، سرمايه انساني ميباشد لذا اندك صحبتي ازسرمايه انساني نيز ضروري بهنظر ميرسد.
سرمايه انساني كه عبارتست از نهادينه شدن دانش درانسان و همچنين ابعاد مختلفي نظير آموزش، بهداشت، تجربه و… را دربرميگيرد از دو بُعد قابل بررسي است. نقش سرمايه انساني دررشد اقتصادي بُعد كلان آن ميباشد. دربازده خصوصي آموزش (بُعدخرد)، جنبه درآمدي مورد بحث قرار ميگيرد و دراين موارد از توابع درآمدي كه ابزار متداول اين بررسي ميباشد، استفاده ميكنند. درحقيقت توابع درآمدي يك ابزار ساده و درعين حال انعطافپذير براي تحليل سرمايهگذاري در آموزش ميباشد.
برخلاف كارهاي انجام شده توسط شولتز، دنيسون و گريليچز كه تئوري سرمايه انساني را در بهرهوري و رشد اقتصادي بكار بردند (بُعد كلان)، افرادي نظير ژاكوب مينسر، گري بكر و پيروانش يك تئوري عمومي ارائه دادند كه تمركزش برارتباط بين سرمايه انساني و درآمد نيروي كاربود (بُعد خرد).
[1] - طرح پژوهشي «محاسبه بازده خصوصي سرمايه انساني در ايران» در مؤسسه پژوهش و برنامهريزي آموزشعالي انجام يافته كه بدينوسيله از جناب آقاي دكتر محمود قاضي طباطبايي مشاور محترم طرح و ساير همكاران تشكر و قدرداني ميگردد.