📚 جزوه یا خلاصه: منطق 1
🖊 مولف: احد فرامرز قراملکی
نام فایل:جزوه منطق 1 احد فرامرز قراملکی
فرمت فایل:pdf باکیفیت بالا
تعداد صفحات فایل:177 صفحه
دانشجویان و کاربران گرامی محتوای فایل جزوه منطق 1 اثر احد فرامرز قراملکی کاملترین جزوه حال حاضر در فرمت فایل pdf با کیفیت عالی تهیه و تدوین گردیده است.
قسمتی از فایل:
منطق (1 :(د اه اف كلي • هدف از ارائه بخش اول آن است که • دانشجوبتو اش اند: • توانايي هاي شگفت انگيز ذهن انسان را بشناسد . . • از انديشه شناسي درعلم منطق آگاهي حاصل كند • با انواع آگاهي هاي انسان ازاشياء انسان ازاشياء آشنا شود . منطق چيست؟ • منطق دانشي است كه به بحث ازانديشه ازانديشه مي پردازد . • درتمايز منطق با علوم ديگر گفته اند: • منطق د نا شي است ه ب ا ك ا كشف علل وقوع خطا در انديشه،ذهن آدمي را ازخطا مصون مي دارد، • به عبارت ديگر: منطق ابزار خطاسنجي است كه با به كارگيري آن مي توان ازخطاي درتفكر جلوگيري كرد . علم حضوري وعلم حصولي • علم حضوری: • حضور واقعيت،هم اق ان آگاهي م به ن ا آ است . به عنوان مثال، زماني كه ما تخيلاتي را درذهن مي پرورانيم، بدون ترديد نسبت به ت آن صور هت اي خيالي آگاه هستيم وع م م ت ل ا نسبت به آنها به واسطة چيزي نيست بلكه چون خود خي ت لات درذهن ما حضور د ذ ا ارند . علم حص لو ي • عب رتست ا از «: صورت شيء كه نزد ش ك ذهن ح ص ا ل مي شود .» .مقايسه علم حضوري و علم حصولي : . • علم حضوري غيرقابل غيرقابل انتقال به ديگران است • يعني مهمرين ويژگي علوم تجربي وبرهاني، خصلت مه گاني و ب دن ه س آن ا ت درحاليكه د اليكه علم ح ورض ي فاقد چنين . ويژگي است • ع م حصو ل لي مي و ت اند م بطا ق با واقع ويا غيرم بطا ق با واقع باشد .يعني درعلم حصولي خطا وصواب، هردو، راه مي يابد. ادراكات حقيقي و اداركات اعتباري • صورتهاي صورتهاي ذهني بردو قسم است: • صورتهايي كه برگرفته شده ازجهان خارج اند و، به نحوي، ازواقعيت حكايت از اق يت كايت مي كنند. اين سم ر ق ا ر اد اكات حقيقي مي نامند، چرا كه آنها حقيقتاً مصداق علم وادارك اند و ممه ترين ص خا يت علم( عي ني كشف واقع وحكايت . ازواقعيت )را دارا هستند • د ر ا ا كات ع ب ا تاري «معاني وهمي در رظ ف توهم ند ت ا كه درظرف خارج مطابق ندارند » علامه ط اط ا ب ب يي(ره) ، ل او ين ف لس ي وف؟ • درتاريخ درتاريخ فلسفه اسلامي ، نخستين فيلسوفی فيلسوفی كه متفطن به اين حقيقت شده است كه مهمترين لغزش فكري حكما ونيز دانشمندان علم دانشمندان علم اصول درآميختن درآميختن ادراكات ادراكات حقيقي وادراكات وادراكات . اعتباري است • دريك س ا تدلال نمي و ت ان ازمقدمات از قد ات حقيقي و نتيجة اعتباري رسيد ويا ازمقدمات اعتباري به نتيجة حقيقي سر يد . مراد از علم حص لو ي د منط ر ق ا سط ر ويي چيست؟ • مراد ادراكات حقيقي است وتمام آنچه درباب قضايا وقياس . ها گفته مي وش د به ادراكات اد اكات حقيقي مختص س ا ت