دانلودپاورپوینت مقایسه تطبیقی مدیریت استراتژیک فروشگاه رفاه با وال مارت
این پاورپوینت با موضوع مقایسه تطبیقی مدیریت استراتژیک فروشگاه زنجیره ای رفاه با فروشگاه زنجیره ای وال مارت با 57 اسلاید با عناوین زیر
فروشگاه زنجیره ای
فروشگاه زنجیره ای وال مارت
فروشگاههای بینالمللی
ویژگیها شرکت
مدل کسب و کارشرکت وال مارت
روش کسب و کارشرکت وال مارت
سیاستهای کاری وال مارت
تحلیل استراتژی وال مارت
فروشگاههای زنجیرهای رفاه
مقایسه ماتریس swot رفاه با وال مارت
منابع
فروشگاه زنجیره ای
فروشگاه های زنجیرهای مجموعه فروشگاه هایی هستند که دارای مدیریت واحد هستند و در سطح یک شهر، کشور یا چندین کشور پراکنده اند. این فروشگاه ها از عنوان تجاری یکسانی استفاده میکنند و معمولاً محصولات مشابه یا تقریبا مشابهی ارائه میکنند.
فروشگاه زنجیره ای وال مارت
در سال ۲۰۰۴ فروشگاه های وال مارت برای اولین بار به عنوان بزرگترین و سرمایه دارترین فروشگاه های زنجیرهای جهان شناخته شدند. والمارت، (Walmart) یک شرکت زنجیرهای مواد خانگی، غذایی، سوپرمارکت و هایپرمارکت است. این شرکت، درحالحاضر، بزرگترین شرکت جهان میباشد. این شرکت همچنین، با بیش از دو میلیون کارمند، بزرگترین کارفرمای خصوصی جهان میباشد.
حوزه فعالیت وال مارت
حوزه فعالیت شرکت وال مارت، خردهفروشی است. کسب و کار این شرکت، در پنج بخش صورت میگیرد
فروشگاهها
سوپرسنترها
بازارهای محلی
سامز کلابها
فروشگاههای بینالمللی
سوپرسنترها
سوپرسنتر، یا بازارهای میوه و سبزی، اولین بار، در سال ۱۹۸۸ شروع به فعالیت نمودند.
بازارهای محلی
بازارهای محلی، که عرضه کننده سبزیجات، کالاهای عمومی و کالاهای دارویی میباشند.
سامز کلاب
شعبه سامز کلاب، در مپلوود، میزوری
سامز کلاب، یا کلوپهای سام، که خود یک شرکت ۳۱ $ میلیارد دلاری محسوب میشود. تعداد ۳۵۰ کلوپ در ایالات متحده آمریکا، بیش از ۴۶ میلیون عضو دارد.
این کلوپها در واقع، شریک بسیاری از کسبوکارهای کوچک هستند و به صورت انبارهای کالا در سراسر آمریکا، در ارتباط با خردهفروشیها و کسبوکارهای کوچک، رستورانها، دفاتر، اغذیه فروشیها، تعمیرات، مدارس، کلیساها، آرایشگاهها، شرکتهای فروش و... قرار دارند. حدود ۱۳% درصد از فروش والمارت، از طریق این درگاهها حاصل میشود.
فروشگاههای بینالمللی
فروشگاههای بینالمللی، در ۱۵ کشور جهان، حدود ۲۰% درصد از فروش خالص والمارت را، تشکیل میدهند.
ویژگیها شرکت
فروشگاه های وال مارت با فلسفه و شعار «هر روز قیمت کمتر» (EVERY DAY LOW PRICE) شروع به کار کردند.
از دیگر ویژگیهای وال مارت قاعده ای است موسوم به «TEN FOOT» است. که توسط بنیانگذار شرکت سام والتون مطرح شده و به اجرا درآمده است. او دربازدیدهای مکرر خود از فروشگاه ها، فروشندگان را تشویق می کرد که متعهد باشند با مشتریان چنین برخورد کنند: وقتی مشتری وارد می شود به چشم او نگاه کنید، به او سلام و خوشامد بگویید و از آنها بخواهید که چه کاری میتوانید برای آنها انجام دهید.
مدل کسب و کارشرکت وال مارت
وال مارت یکی از موفقترین مدلهای کسب و کار در تاریخ شرکت هاست. در حقیقت امروزه وال مارت بزرگترین شرکت دنیا محسوب میشود. چند دهه پیش نظریه فروش با تخفیف در آمریکا مورد استفاده قرار گرفت. فروشگاههای مذکور از تعداد کمی فروشنده استفاده می کردند. حاصل کار این فروشگاهها سود بسیاری بود که بهعلت قیمت بسیار پایین بهدست میآمد.
وال مارت به اهمیت متفاوت بودن با سایر رقبا پی برده بود بنابراین تلاش کرد خدمات خود را به گروه متفاوتی از مشتریان در بخشهای متفاوتی از بازار ارائه دهد. بزرگترین تخفیف دهنده تمرکز خود را بر مناطق پر جمعیتی همچون شهر نیو یورک معطوف ساخت. وال مارت تصمیم گرفت فروشگاههای خود را در شهرهای کوچکی که به فراموشی سپرده شده بودند قرار دهد
فروشگاههای زنجیرهای رفاه
شرکت فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه به عنوان گسترده ترين شبکه توزيع نوين کالا با هدف تهيه، تأمين، توزيع و فروش کالاهاي اساسي در سال ۱۳۷۴ ثبت گردیده و به عنوان حرکتي پيشتاز در جهت نوين سازي ساختار توزيع کالاهاي مصرفي و بادوام در سطح خرده فروشي مورد بهرهبرداري قرار گرفت.
امروزه فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه با به کارگيري شيوههاي نوين همسو با طرحهاي اقتصادي روز دولت، به عنوان بازار مستمري براي بخش توليد کالاهاي سبد خانوار در حال عرضه کالا و خدمات به اقشار مختلف جامعه در سراسر کشور است.
فعاليت شرکت عبارتند از
تهيه، تأمين، توليد و فروش کالاهاي موردنياز عمومي از طريق فروشگاههاي زنجيرهاي با استفاده از خدمات نوين بازرگاني و انجام صادرات و واردات کالا- مشارکت با ساير اشخاص حقيقي يا حقوقي در جهت تأمين اهداف شرکت.
در حال حاضر فروشگاههاي زنجيرهاي رفاه در 26 استان و منطقه تهران و کرج داراي واحدهاي فروشگاهي جهت ارايه کالا و خدمات با شعار "تلاش ما، کيفيت برتر، قيمت کمتر" در سراسر کشور ميباشد.
تحلیل استراتژی SWO فروشگاه زنجیره ای رفاه
•نقاط قوتStrength
•تنوع بالای کالاهای موجود در فروشگاه ها
•گستردگی فروشگاه ها
•وضعیت مالی مناسب
•امکان فروش اقساطی و غیر نقدی
•وجود سیاست های مکانیزه
•وجود مدیران با تجربه و نیروی انسانی متخصص
نقاط ضعف Weakness
•قیمت نسبی بالای اجناس
•تعداد بالای نیروی انسانی
•نارضایتی سهامداران به علت عدم پرداخت سود
•ضعف درفرآیند تحقیق وتوسعه
•پائین بودن جایگاه بین المللی
•نبود شعب فروشگاهی در برخی از نقاط کشور
فرصت ها Opportunity
•حمایت های دولتی
•توسعه اقتصادی
•بازار مصرف خوب
•تولید محصولات جدید
•پتانسیل بازار برای تأسیس شعب جدید
مقایسه ماتریس swot رفاه با وال مارت
•با مقایسه ماتریس SWOT دو شرکت وال مارت در مقایسه با رفاه اولین و شاید جالب ترین نکته ای که می توان برداشت کرد این است که در بررسی هر یک از شاخص های ماتریس شرکت های خارجی توجه زیادی به توسعه فرامرزی بازار داشته اند و دارند اما شرکت ایرانی به دلیل محدودیت های متعدد خواسته و ناخواسته ورود به بازارهای جهانی را بسیار دور از دسترس و امری ناممکن می پندارند و از این رو این مساله نقش بسیار کم رنگی در ماتریس SWOT آنها دارد.